SEO služby týkající se optimalizace vašeho webu, dnes nabízí mnoho specializovaných firem i odborníků, kteří mohou být i samozvaní. Uškodit vašemu webu však nemusí pouze samouk a “syn kolegyně”, který se začal v časech pandemie začal zajímat o SEO a zdálo se mu jako dobrou cestou k výdělku. Sypat popel na hlavu třetí straně je mnohdy jednodušší, než se vrátit na začátek samotné komunikace s tou či onou firmou a zpětně zhodnotit vaši komunikaci. Což se může stát klíčovým okamžikem SEO pro váš web. Existuje něco jako “špatné SEO”? A dá se rozpoznat ještě předtím, než zaplatíte nemalou sumu někomu, kdo vašemu webu na hodnotě ve finále spíše ubral než přidal? A jak správně komunikovat se SEO konzultantem?
Nekalosti ve světě SEO služeb
SEO služby jsou balíčkem úkonů, mezi které se časem zařadily i techniky, kterým se dnes většina specialistů vyhýbá a ty, jimiž se naopak mohou chlubit. V těchto případech mluvíme o technikách black hat a white hat. Prvnímu případu se vyvarujte a druhý neberte jako něco, co by mělo být výjimečné a chvályhodné. Black hat SEO jsou nekalé techniky, které v běžném seznamu SEO tipů a triků nenajdete. Používají se za účelem dosažení prvních pozic ve vyhledávači. Patří mezi ně nadužívání klíčových slov v rámci “SEO copywritingu” a využívání jiných často hledaných, ale pro váš web nerelevantních klíčových slov. Další black hat technikou je tzn. neviditelný text a vkládání odkazů na různé weby na diskuzní fóra, do komentářů na blozích či publikace irelevantních článků na blozích. Black hat SEO nejsou jediným ohrožením pro vás a vaši dobrou pověst ve vodách internetu. Míru loajálnosti vámi vybraného SEO konzultanta však může prozradit více faktorů a to, že používá white hat neznamená, že je dobrým konzultantem. Informovanost je často klíčem k úspěchu – budete-li vědět, na co se připravit, vyhnete se chybě, která by vás mohla stát mnoho peněz i starostí.
Jak odhalit neodbornost SEO konzultanta?
- Vás nezná, ale cestu k úspěchu ano. Tady něco nesedí. Každý SEO analytik má svoji osvědčenou cestu k úspěchu, ale na jejím začátku stojí podrobná analýza vaší firmy, webu, potřeb, cílů a mnoha dalších bodů. SEO konzultant není jen řemeslník nebo obchodník, má v sobě také kus psychologa a dříve, než koná, poslouchá.
- Vy se o nic nemusíte starat. Chyba, musíte. SEO analytik vás by vás měl zapojit do procesu hned na začátku.
- Slabá místa. Před začátkem práce konzultant by se měl konzultant zaměřit na zpětnou analýzu již používaných klíčových slov, zpětných odkazů a dalších případných slabých místech vašeho již existujícího webu.
- Zajíc v pytli. Pokud si chcete ověřit, že jste se vzájemně pochopili, požádejte o ukázkový článek. Tak může konzultant či copywriter z jeho týmu ukázat, jak porozuměli filozifii firmy, vašim potřebám i potřebám cílové skupiny.
- Plán bitvy. Před začátkem samotné práce byste měli znát strategii či harmonogram úkonů, na nichž se budete společně podílet.
Konzultant není telepat
Objektivní měření úspěchu a dokonalé vyhodnocení investic do SEO konzultanta je téměř nemožné. To, co se změřit dá, je návštěvnost, přístupy z odkazů, počet zobrazení na sociálních sítích a podobně. Zda vám kvalitní textace vstupní stránky či napsání optimalizovaných popisků pro kategorie internetového obchodu zajistilo poměrově více zákazníků, než post na facebooku, už zřejmě nezjistíte. Je třeba důvěřovat v to, že SEO konzultant udělal všechno, co mohl a uvědomit si, že chyby se často dopouští obě strany. Proto si před začátkem komunikace s vybraným SEO konzultantem stanovte bodyo kterých chcete hovořit a všímejte si, zda se zeptal na vše potřebné.
Co je dobré vědět a stanovit před začátkem společné práce?
- Cíl: Kam optimalizací směřujete a kam směřuje vaše firma?
- Konkurence: poskytněte specialistovi na SEO co nejširší obraz o těch, co vám konkurují, a zkuste popsat v čem tomu tak je.
- Trh: Jaká je aktuální situace na trhu ve vašem oboru?
- Cílová skupina: Jak vypadá ideální představa o návštěvníkovi vašeho webu?
- V čem jste dobří: Co máte vy a ostatní ne? Co je to, čím chcete nalákat klienty?
- Lidé, čas, peníze: V neposlední řadě bude analytik chtít vědět, kolik na to máte, jakou máte představu o časové investici a časovém plánu a zda máte ve svém týmu grafika, copywritera či někoho, kdo vám dělá online marketing. Pokud ne, měl by sám najít a sestavit efektivní tým.
K odhalení nekvalitního či neodborného SEO analytika vám ve finále může stačit i vaše intuice, není však nad to se dobře připravit a stanovit si hlavní body, co čekáte od spolupráce se specialistou.
A co vy? Setkali jste se někdy s Black hat SEO? Zapojte se do diskuse.