Internetová ekonomika je neustále na vzestupu a internet je hlavním prostředkem, skrze nějž dnes většina firem oslovuje své zákazníky – v době koronaviru to platí dvojnásob. Popularita SEO v Olomouci i jinde jakožto nástroje zviditelnění ve výsledcích vyhledávačů tak není ničím překvapivým.
Je ale také pravdou, že špatné SEO vám může pěkně zavařit a specialisté, kteří se drží zastaralých taktik, vám namísto internetových žní mohou přinést spíše neúrodu. Internetové algoritmy se v posledních letech značně proměnily a to, co na ně platilo dříve, již zdaleka neplatí dnes. Pojďme se podívat na některé z metod, které jsou již záležitostí SEO historie – díkybohu, nutno dodat.
Tapetování klíčovými slovy již v rámci SEO není v kurzu
Bývalo zvykem, že algoritmy vyhledávačů posuzovaly hodnotu stránky a její relevanci vzhledem ke konkrétnímu dotazu na základě hustoty výskytu klíčových slov.
Myšlenka to sice nebyla špatná, brzy se ale začala zneužívat. Ve snaze vyhledávače zaujmout se spousta majitelů stránek uchýlila v rámci tvorby webových stránek a přidruženého SEO copywritingu k takzvanému „tapetování“ klíčovými slovy a snažila se je vecpat všude, kde to bylo jen trochu možné. Často až za hranici srozumitelnosti textu a na úkor uživatelské zkušenosti.
Vyhledávače se ale dnes poučily a výskyt klíčového slova již při posuzování kvality stránek hraje roli daleko menší. Google dnes analyzuje obsah sémanticky a daleko více zohledňuje hledisko uživatele při oceňování přínosu konkrétního obsahu.
Tím nechceme říci, že byste měli klíčová slova ignorovat zcela. Obsah byste měli ale tvořit především pro lidi!
Content farming je také pasé
Co je content farming? V podstatě jde o snahu rychle vyprodukovat co nejvíce obsahu (obvykle článků) bez jakékoliv přidané hodnoty, který zato obsahuje vyhledávaná a populární klíčová slova. Takto se obsahovým farmám daří (respektive dařilo) dosahovat vysokých pozic ve vyhledávání.
Oblíbenou taktikou obsahových farem (obvykle jde o jeden web, případně o skupinu propojených webů) je využívání clickbaitu ve snaze přilákat co nejvíce návštěvníků. Tyto „farmy“ obvykle využívají k práci freelancery, kteří za minimální peníze chrlí jeden článek za druhým. Rozsah takových článků málokdy přesáhne 500 znaků. Hlavním zdrojem zisků těchto farem je reklama, hlavním heslem kvantita > kvalita.
S nástupem algoritmu Google Panda, s nímž se Google vydal zcela opačným směrem, totiž kvalita>kvantita, nastal i soumrak content farmingu. Dnes s ním lze dosáhnout jen velmi omezených a krátko trvajících výsledků, pokud vůbec nějakých.
I linkfarmám již odzvonilo
Linkfarmy jsou weby, popřípadě skupiny webů, jejichž jediným účelem bylo hostit zpětné odkazy na nějakou jinou stránku či stránky ve snaze zvýšit jejich PageRank. Dříve totiž platilo, že čím více odkazů na nějaký web vede, tím spíše se jedná o web, který má hodnotu, relevanci a autoritu.
Linkfarmy tento princip zneužívaly k tvorbě nespočtu spamových odkazů. Není proto divu, že i na ně si Google došlápnul. Dnes by s nimi žádný profesionální linkbuilder nechtěl mít nic společného.
Sbohem, meta keywords
Meta keywords jsou dnes již zastaralými HTML meta tagy. Pro běžné uživatele jsou neviditelné a jejich původním účelem bylo informovat vyhledávače o obsahu stránky pomocí několika málo klíčových slov. Pokud byla stránka o muškaření, mohly meta keywords obsahovat výrazy jako „muškaření“, „sportovní rybolov“, „rybářská technika“ a tak podobně.
Problém byl v tom, že tvůrci stránek mezi meta keywords začali cpát desítky dalších klíčových slov, která s tématem vůbec nemusela souviset, jen aby zvýšili „záběr“ stránek.
Proto dnes vyhledávače s meta keywords jako rankovacím faktorem již nepočítají…
Zastaralých SEO taktik je samozřejmě mnohem více, než kolik se vejde do tohoto článku. Znáte nějakou pikantní i vy? Napište ji do komentářů a klidně přidejte i nějaké vlastní SEO tipy!