Privat sex, tedy soukromý, evokuje něco utajeného, doma provozovaného. V zásadě je tento výraz, který se používá v angličtině, ale také ve švédštině, pravdivý. Ale zdaleka neznamená, jen to, že ho provozujete s někým, koho máte doma. Protože co když zrovna nikdo není k mání? Ve skutečnosti to taky můžete znamenat, že ho (s někým, kdo z domu není) provozujete doma v soukromí. Jenže to platí u nás a teď.
Když jsem navštívil indické „sexuální“ chrámy v Indii, bylo to o něčem úplně jiném. A aby nedošlo k mýlce, nemluvím o hampejzích, ale o skutečných chrámech s erotickými sochami. Ty odhalují, jak pestrý byl před staletími sexuální život v Indii. A nešlo tak úplně o privat sex.
V druhém století musel být sexuální život na indickém kontinentu mnohem otevřenější, než by se nám tady z Evropy mohlo zdát. Posuzujeme to totiž podle současné situace, kde se stud opět stal normou, byť Indie nebyla tak brutálně zasažena křesťanstvím, jako se to stalo nám. Hinduismus, nejrozšířenější náboženství na indickém subkontinentu má celkem čtyři cíle, které je dobré během života dodržovat nebo se jich alespoň snažit dosáhnout.
Kama je sexuální touha. Tu vynechat nešlo, neboť milostné puzení je neuvěřitelně výkonná motivace. Dharma znamenalo žít v souladu s morálkou. Zbytečně neubližovat, nezabíjet živé tvory. V extrémnějším pojetí to vede k vegetarianismu, ale je mylné se domnívat, že se v Indii k masu nedostanete. Jen s hovězím je to slabší, neb krávy jsou posvátné. Zato na kuřecí narazíte u kdekterého pouličního stánku s jídlem. Artha znamená dosahování hmotných zisků a prostředků k životu. Nikdo nechce žít v nuzotě a bídě. Posledním prvkem je moksha, osvobození z koloběhu života a znovuzrození. Jak vidno, sex je pevnou součástí lidského bytí a hinduisté ho natvrdo zakomponovali do svého celoživotního konceptu.
Sluneční chrám v Konarku se stěnami zdobenými bohatými dráždivými sochami je skvělým místem, kde se lze sexuálně inspirovat. „To není úplně privat sex“, pravila má přítelkyně, když ukazovala na sochy zobrazující nejen poměrně složité polohy, ale i lesbické či skupinové milování. Mimochodem jako inspirace to opravdu funguje. „To bychom mohli zkusit,“ pokračovala Martina a ukazovala na polohu, která mi přišla spíš jako gymnastické cvičení než jako láskyplný akt.
I když většina soch v průběhu času čelila přírodním katastrofám, některé z nádherných soch jsou stále zachovány. Nicméně za staletí se na nich zub času musel podepsat, takže některé ze soch, které spadly z chrámu jsou vystavené v muzeu v Konarku. „Představ si, že obdivuješ chrám a před tebe spadne souložící dvojice,“ rozvíjí poněkud bizarní představu moje milovaná.
Nejedná se o nějakou unikátnost, podobných chrámů je v Indii celá řada. Jenže podobně otevřený přístup k sexu nebyl zdaleka jen v Indii. Sochy zobrazující lidský milostný akt se dají najít třeba i v předkolumbovských kulturách ve Střední Americe. Jak Aztékové, tak populární Mayové si své erotické představy ztvárňovali do kamene. Zrovna sexuální umění je zajímavým fenoménem.
Zatímco hinduismus šel otevřeně na věc, islám zakázal zobrazování člověka jako takového. Ne tedy v intimních chvílích, kdy by se to dalo pochopit, ale vůbec. Křesťané jsou někde mezi. Na jednu stranu puritáni a na druhou najdeme i v křesťanském Polsku hampejzy a holky na privátní sex. Toužebné volání má holt sílu a nedá se okecat. Slyšel jsem o týpkovi, který když to na něj přišlo, tak si šel zaběhat nebo osprchovat studenou vodou, ale cosi mi říká, že umře bez potomků. Klasická evoluce a kdo se jí protiví, prostě a jednoduše vyhyne.